Czy komercjalizacja wypraw w Himalaje niszczy zew przygody?

wyprawa w himalaje

Ostatnimi czasy spory ruch na Mount Everest oraz rosnąca ilość firm organizujących komercyjne wyprawy na najwyższy szczyt naszej planety budzi coraz większe kontrowersje. Za 60 tysięcy dolarów wydanych na wyprawę plus sprzęt i koszty dotarcia do Nepalu pozwalają na wejście lub nawet wniesienie na szczyt świata.

Czy jednak jest to do końca opinia tak prawdziwa jak niektóre media chcą żebyśmy to postrzegali? Ja sam nie dziwię się olbrzymią popularnością tego typu wypraw, wielu ludzi ma ambitne marzenia. Chcą poznawać świat, zdobywać jego krańce oraz przekraczać własne granice. W całej tej nagonce na tego typu wyprawy jest jednak ziarnko prawdy. Obecnie pieniądze dają możliwość wyprawy w himalaje, wystarczy mieć sporą kwotę, odpowiedni sprzęt i można ruszać. W końcu najwyższą górę świata zdobył 47 letni mężczyzna z amputowanymi stopami czy 60 letnia niewidoma kobieta. Ambicje duże, a jeśli mamy pieniądze to możliwości jeszcze większe. Jednak czy można nazwać zdobyciem szczytu sytuację gdy dwóch przewodników w lektyce niesie, ciągnie i prowadzi osobę nie odstępując jej na krok?

Myślę, że nie. Przecież wyprawa w himalaje to nie możliwość wniesienia przez kogoś na szczyt, a pokonanie własnych granic, walka ze słabościami organizmu i próba pokonania ich. Oznacza to tylko tyle, że istnieje spore grono osób z pieniędzmi i wygórowanymi zachciankami, które z ignorancją podchodzą do czegoś czym jest zdobywanie wysokich szczytów. Ale jednocześnie pragnę zaznaczyć, że grono osób zakochanych w ośmiotysięcznikach latami budujących formę, zbierających fundusze i dążących do celu jest o wiele większe. Dlatego napędzanie machiny hejtu na komercyjne wyprawy jest nie do końca słuszne. Ponieważ większe grono ludzi podchodzi do sprawy poważnie i rzeczywiście chce zrealizować swoje plany i marzenia wkładając w to wiele czasu, wysiłku i pieniędzy. Największym wrogiem komercyjnych wypraw jest ignorancja w parze z zasobnym portfelem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>